Att förvalta förtroende

Den som är eller har varit behörig att utöva uppdraget som präst har tystnadsplikt i fråga om uppgifter som han eller hon därvid har fått veta under bikt eller enskild själavård.

31 kap. 9 § Kyrkoordningen

 

Tystnadsplikt. Är det något som det som slarvigt kallas för ”vanliga” människor vet om präster, så är det att vi har tystnadsplikt. Och är det något som dessa så kallat vanliga människor gillar med präster, så är det att vi har tystnadsplikt.  Blotta vetskapen att det finns personer i samhället som man kan gå till och berätta något och vara 100% säker på att det inte förs vidare, tycks vara en trygghet också för den som aldrig utnyttjar möjligheten.

Men däremot är det inte alla som vet exakt vad denna tystnadsplikt innebär och omfattar.  Oftast när jag pratar om prästens absoluta tystnadsplikt, mynnar samtalet ut i att jag förklarar vad tystnadsplikten INTE innebär. Till exempel att jodå, jag får berätta det allra mesta av det jag gjort på jobbet för min man när vi äter middag. Eller att nej, även om jag självklart inte berättar vitt och brett om vad någon anförtrott mig vid mjölkkylen på ICA, så faller det inte under den absoluta tystnadsplikten.  Eller att jo, det finns faktiskt tillfällen då den så att säga slår ut anmälningsplikten om barn och unga som far illa.

Jag försöker ta mig tid och vara pedagogisk och tydlig när frågor om tystnadsplikt kommer, helt enkelt för att jag tycker det är viktigt att människor vet vad som gäller respektive inte gäller. Jag ser det som ett av mina uppdrag som präst, att tydligt förmedla sådan kunskap och, när det behövs, räta ut frågetecken och reda ut missförstånd.

Samtidigt måste jag, i min tjänst och i mitt liv, ta ansvar inte bara för att förklara vad tystnadsplikt är, utan också för det faktum att alla människor faktiskt inte vet exakt vad det är. Att leva och tala och skriva på ett sånt sätt att det inte skapar osäkerhet eller brister i tilliten. Rent konkret innebär det till exempel att jag inte ska citerar församlingsbor i predikan, även om det handlar om något jag hört vid ett kyrkkaffe, eller vid samlingen på miniorerna.  Det innebär att jag inte bör referera till andra sorgehus vid begravningssamtal, eller berätta roliga anekdoter från andra vigslar när jag träffar brudpar, och det innebär att jag måste tänka mig för varje gång jag på något sätt berör mina arbetsuppgifter i sociala media. Inte därför att något av ovanstående automatiskt vore ett brott mot tystnadsplikten, men därför att de jag talar med kan uppfatta det så och därmed få sitt förtroende för dels mig, dels Svenska kyrkan som helhet, ordentligt rubbat. Det är inte alltid så lätt. Jag har både tillvarons alla gråzoner och min egen arvsynd emot mig och förmodligen har jag varit ute på hal is och gjort dumma grejer fler gånger än jag själv vet om.  Men det är ingen ursäkt. För jag har nämligen  lovat saker då jag prästvigdes, till exempel att följa vår kyrkas ordning och förverkliga sin kallelse med Kristus som förebild, att leva så bland människor, att prästen blir ett vittne om Guds kärlek och om försoningens hemlighet. 

Som ni säkert förstår, skriver jag detta med anledning av den anmälan som lämnats in till domkapitlet i Visby, avseende domprost Mats Hermansson och ett inlägg han skrev på Facebook den 5 januari i år. Huruvida detta var ett brott mot tystnadsplikten eller ej är upp till domkapitlet att bedöma. Min förhoppning är dock att det här ärendet får oss som är präster att med självrannsakan fundera över hur vi hanterar tystnadsplikten, och då kanske främst i de sammanhang då den inte är i bruk, så att säga. För oss kan tystnadsplikten kanske vara både självklar och liksom vardaglig, men för de människor vi är satta att tjäna kan den, faktiskt, vara på liv och död.

Kommentera

